Do-in Yoga

Ben je op zoek naar een ontspannende bewegingsvorm? Do-in yoga heeft zijn oorsprong in Azië (Japan/China) en biedt een diversiteit aan oefeningen:

- strekkingen in combinatie met ademhalingsoefeningen

- losklop-oefeningen om het lichaam te activeren

- zelfbehandeling technieken, waarbij bijvoorbeeld de elleboog drukpunten op het bovenbeen behandelt

- partnerstretches: strekkingen waarbij een partner helpt.

Tijdens een do-in yogales heeft iedere stretch invloed op verschillende meridianen in het lichaam. Deze meridianen/energiebanen zijn weer gekoppeld aan een orgaan of een functie in het lichaam. Na de oefeningen volgt er een 10-minuten durende eindontspanning. Het lichaam krijgt zo de tijd om helemaal te ontspannen in een liggende of zittende houding.

Bij regelmatige beoefening van do-in yoga voel je je vitaler, opruimder en meer gefocust. Traditioneel gezien heeft do-in een directe link met oosterse geneeswijzen als shiatsu en acupunctuur. Tijdens een les komen er daarom soms zelfbehandelings-technieken aan bod. Do-in valt onder de mildere vormen van yoga. De focus ligt vooral op ontspanning en vitaliteit. Dit is ideaal om bijvoorbeeld 's ochtends mee te beginnen of om 's avonds de dag mee af te sluiten.

Neem vrijblijvend contact op of bekijk hier meer praktische info.

                              


Houd je van nóg meer ontspanning?

Via Etsy kun je verschillende oogkussentjes bestellen! Deze kussentjes kun je tijdens de eindontspanning van een yogales gebruiken om op je ogen te leggen. De subtiele lavendelgeur en het gewicht van de lijnzaadjes ervoor dat je optimaal kunt ontspannen. Het wordt het met een oogkussentje ook extra donker. Ideaal ook om thuis te gebruiken of tijdens een behandeling. Ervaar hetzelf: ga naar Etsy of klik op de afbeelding:


         Oogkussentjes op Etsy             Sakura - oogkussentje

Achtergrond

Voor mij is beweging altijd al belangrijk geweest. Naast school en dagelijkse bezigheden heb ik vanaf mijn 17e aikido en taichi beoefend, twee sierlijke verdedigingskunsten. Naast de fysieke workout was dit ook een mentale training om sterker en flexibeler te worden.

Vanuit mijn interesse in healing ben ik in 2005 met de opleiding tot shiatsu-therapeut begonnen. Hierbij kreeg ik tevens les in do-in. Deze yogavorm wordt ook gebruikt als warming-up bij bijvoorbeeld aikido trainingen. Tijdens de opleiding kreeg ik een verdieping in welke invloed de strekkingen hebben op het lichaam.

Rond 2007 heb ik aikido en taichi tijdelijk ingeruild voor dansen. Salsa en Nia vind ik nog steeds mooie dansvormen.

In de afgelopen 15 jaar heb ik veel verschillende vormen van yoga gedaan, waaronder Hatha, Ashtanga, Easy Flow, Boxing Yoga en Acro Yoga. Do-in yoga vind ik binnen al deze yoga-vormen echt uniek: de meridiaanstrekkingen hebben een ontspannende en vitaliserende werking en bovendien hebben de lessen vaak een speels karakter.